Do's en don'ts voor een effectieve website

14 do’s en don’ts voor een effectieve website

Websites. Je hebt ze in alle vormen en maten. De een nog mooier dan de ander. De een effectiever dan de ander. Juist die balans vinden tussen een mooi design en een doeltreffend design is de kunst. Hoe verleidelijk is het om mooi voor effectief te laten gaan? Het is in ieder geval geen goed idee. Tenminste als je wilt dat het doel van je website wordt bereikt.

Websites kunnen allerlei doelen hebben; informatie verschaffen, producten verkopen, klanten werven, etc. Ze hebben ook een gemeenschappelijk doel namelijk dat de bezoeker op z’n wenken moet worden bediend. Bezoekers willen snel de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn, het liefst zonder al te veel inspanning.

Waar moet je dan allemaal op letten? En wat kun je beter links laten liggen?
Of je nu een nieuwe website maakt of je huidige website gaat optimaliseren. Met onderstaande do’s en don’ts ben je goed op weg naar een effectieve website.

Don’ts

#1 Je pagina’s vullen met lappen tekst

Heb je veel content op een pagina? Verdeel de content in hapklare stukjes. Dit kun je doen door opsommingen en tussenkoppen te gebruiken, witruimte toe te voegen en je content af te wisselen met afbeeldingen.

#2 Te veel verschillende en/of moeilijk leesbare lettertypes

De bezoeker moet geen enkele moeite hoeven te doen om je tekst te lezen. De ideale lettergrootte voor websites is vanaf 16px. Voor sommige lettertypes is 17 of zelfs 18px beter.

Verschillende lettertypes op je website kan mooi zijn. maar hou het bij 2 (maximaal 3). Anders wordt het onoverzichtelijk. Daarnaast maakt veel verschillende lettertypes je website trager.

#3 Veel pop-ups tegelijk tonen

Soms kom ik op websites waar direct de pop-ups je om de oren vliegen. Een chatbot, een gratis weggever, een cookiebanner en soms allemaal tegelijk. Ik heb dan nog niets van de website zelf gezien. Vaak klik ik ze allemaal weg, meestal zelfs zonder ze te lezen. Pop-ups kunnen zeker waardevol zijn, maar zorg voor een juiste timing. Hier kom je achter door te gaan experimenteren wat voor jouw website het beste werkt.

#4 Je bezoekers laten verdwalen

In de basis houden mensen niet van verandering. Herkenning leidt tot vertrouwen. Wijk dus niet te veel af van de standaard zodat je bezoeker niet hoeft na te denken. Denk hierbij aan:

  • logo linksboven
  • gebruik je logo als knop naar je homepagina
  • navigatiemenu rechts
  • maak je content vindbaar met een zoekfunctie
  • plaats de link naar je contactgegevens zowel in je menu als in de footer
  • mogelijkheid voor inloggen rechtsboven

 

3 vragen die een bezoeker van een website heeft

Vragen die bezoekers hebben als ze op je website komen.

#5 Overbodige informatie vragen in contactformulieren

Vraag jezelf af of je echt alle informatie nodig hebt die je vraagt. Ook al zijn niet alle velden verplicht; hoe minder invulvelden, hoe hoger de conversie.

#6 Je bezoekers te lang laten wachten

Dit heeft betrekking op de laadtijd van je website. De volgende factoren hebben invloed op de laadtijd van je website:

  • een goede, snelle en stabiele hosting
  • te zware afbeeldingen
  • te veel en/of te zware plugins
  • scripts die niet goed worden geladen
  • caching

#7 Denken dat je website klaar is

Je website is nooit af! Er is altijd wel iets te optimaliseren. Net als je bedrijf is je website continu in ontwikkeling. Belangrijk is om relevant en vindbaar te worden en te blijven. Dit doe je onder andere door je content regelmatig te updaten. Laat je website meegroeien met je bedrijf.

Do’s

#1 Een duidelijke menustructuur samenstellen

Aan de hand van de menu-items in je hoofdmenu zou een bezoeker al moeten kunnen zien wat jij te bieden hebt. Algemene termen als diensten, aanbod, producten zijn te vaag. Wees specifiek. Zet je belangrijkste producten/diensten direct zichtbaar in je hoofdmenu. Naast dat het handig is voor je bezoeker, is dit ook goed voor de zoekmachines.

#2 Less is more

Een populaire trend om je website overzichtelijk te houden is ‘minimalisme’. Met andere woorden zo min mogelijk toeters en bellen maakt een website effectiever en minder stressvol voor de bezoeker. Het helpt de bezoeker zijn weg op jouw website makkelijker te vinden waardoor ze langer op je website blijven. Denk bij elke functionaliteit, visuele animatie en content die je aan je website wilt toevoegen of het bijdraagt aan het doel van de bezoeker.

#3 Laat klikbare elementen opvallen

Klikbare elementen kunnen bestaan uit CTA’s (call to action knoppen) of links in de tekst. Neem in je design mee dat deze er ook zo uitzien.

Tips voor een goede CTA knop:

  • kies een kleur die in contrast is met de achtergrond
  • zorg voor voldoende witruimte rondom de knop
  • laat de knop er duidelijk klikbaar uitzien met een randje, schaduw of hover effect*
  • kies een logische positie voor de CTA knop waar je bezoeker hem kan verwachten
  • laat in de tekst zien welke actie er wordt genomen, zoals “Download gratis e-book”, “Neem contact op”, “Bestel nu”.

*Een hover effect betekent dat wanneer je met de muis eroverheen gaat de knop bijvoorbeeld beweegt of van kleur verandert.

Tips voor duidelijke links in de tekst:

  • Laat links opvallen door ze een kleurtje te geven en/of te onderstrepen
  • Gebruik geen “Klik hier”, “Lees meer”, etc. Beter is om een relevante naam of zoekwoord te gebruiken. De bezoeker ziet waar de link naar toe leidt. En je geeft Google informatie over de pagina waar naar wordt verwezen.

#4 Vergeet niet te optimaliseren voor mobiel

Wist je dat meer dan de helft van de zoekopdrachten via mobiel plaatsvinden? Toch wordt dit vaak vergeten. Een responsive design, waarbij het ontwerp van je website zich aanpast aan de afmetingen van het scherm, is een must. Ook de juiste lettergrootte is iets om rekening mee te houden. En zorg dat de klikbare links en knoppen niet te dicht bij elkaar staan. Met een muis kun je veel preciezer klikken dan met (dikke) vingers.

 

Website optimaliseren voor mobiel

 

#5 Update regelmatig je belangrijkste content

Niets vervelender als je googelt en je komt op een pagina waar overduidelijk verouderde informatie op staat. Ik kijk dan niet eens meer verder en verlaat de website. Dat is natuurlijk zonde. Goed om regelmatig even door je relevante pagina’s te lopen en deze bij te werken.

Check bijvoorbeeld ook eens in Google Analytics welke pagina’s en berichten goed scoren. Kijk of de content van deze pagina’s nog up to date is en pas deze indien nodig aan. Wie weet scoor je daar weer een paar plekjes hoger mee in Google.

#6 Check je website op errors

Een veel voorkomende error is de “404 fout / Pagina niet gevonden”. Deze error wordt veroorzaakt door links die verwijzen naar een webpagina die niet (meer) bestaat. Niet fijn voor bezoekers en ook een reden waarom ze vroegtijdig je website verlaten. Je kunt je website controleren op dode links via https://www.deadlinkchecker.com/. Oplossen doe je door een 301-redirect in te stellen en de betreffende link te verwijzen naar een bestaande pagina.

Andere dingen om te checken:

  • worden je afbeeldingen/video’s goed geladen
  • is je SSL certificaat goed geïnstalleerd

#7 Plaats reviews op je website

Reviews zijn een waardevolle toevoeging aan je content. Hiermee geef je extra informatie over jou en je bedrijf geschreven door iemand die ervaring heeft met jouw bedrijf. Zo wek je het vertrouwen van de bezoeker en geef je hen meer informatie over jouw werkwijze.

Plaats je reviews op een strategische plek op je website. De homepage is daar een geschikte plek voor, maar juist ook op je salespagina is het goed om reviews te plaatsen.

Conclusie

Een effectieve website is mijn ogen een website waarbij elke beslissing omtrent het design en content wordt genomen met de bezoeker in het achterhoofd. Wat is het beste voor je bezoeker?

Iets voor jou?

Wil je meer uit je website halen? Ik heb een e-book geschreven over website optimalisatie. Een stappenplan waarmee je ervoor zorgt dat alle onderdelen van je website in orde zijn. Veiligheid, on page optimalisatie, techniek, snelheid, gebruikerservaring en content & leesbaarheid. Het komt allemaal aan bod.

Download hier het gratis e-book “Focus op je website”.

 

Wil je dit artikel delen?

Laat een reactie achter